Q & A

 

1. Hur fungerar Helpten-tjänsten?

En köruppgiftsenhet installeras i fordonet enligt nyckelfärdig-principen. Enheten skickar och sparar uppgifter om fordonet (läge, hastighet, körriktning och längd) med några sekunders mellanrum till Helpten-tjänsten. Enheten lokaliserar fordonet med hjälp av GPS-signal.

Tjänsten genomförs med en telematikenhet som innehåller en fordonsdator som tillverkas i Finland (Aplicom), GSM/GPS-antenner och -kablar, GSM-anslutning och SIM-kort för telekommunikation samt kartor med automatiska uppdateringar.

I vår internetbaserade tjänst kan kunden med sitt eget lösenord utnyttja uppgifter genom att skapa olika slags rapporter. Tjänsten har till exempel färdiga rapportmallar för skattemyndigheten och arbetsgivaren, och de önskade köruppgifterna kan enkelt överföras till dessa med några klick.

 

2. Hur installeras fordonsenheten?

Användning av tjänsten förutsätter en installation av fordonsenheten som görs av en installatör som auktoriserats av Helpten (exkl. Helpten Quick-tjänsten). Vi kommer överens tillsammans med kunden om den tid och plats som bäst lämpar sig för installation. Installationen kan också göras hos kunden, till exempel på parkeringsplatsen. Det tar ungefär en timme att installera enheten. Helpten-tjänsten kan användas genast efter installationen och du får ett personligt användarnamn till vår tjänst.

 

3. Vad installeras i min bil och var installeras det?

I fordonet installeras en kördator inklusive antenner och ett Sim-kort för dataöverföring. Enheten installeras under instrumentbrädan utan att lämna några spår och endast antennen och en knapp för att välja körsyfte blir synliga. Om din bil används av flera personer och du vill ha en enhet som identifierar föraren, görs en fast installation i fordonet. Om du beställer tjänsten Helpten Navigate, installeras i fordonet även en Garmin-navigator.

 

4. Lämnar installationen några spår i bilen?

Installationen lämnar inga synliga spår. Kördatorn fästs under instrumentbrädan och syns inte. Endast knappar för val av körsätt som fästs med en dekal är synliga. Om du väljer som tilläggstjänst en enhet som identifierar föraren, görs en fast installation i fordonet.

 

5. Vad händer efter installationen?

Efter installationen är vår tjänst genast färdig att användas. Du får ett personligt användarnamn och lösenord samt instruktioner för tjänsten till din e-post. Kontakta oss om du har frågor. Helpten-tjänsterna omfattar tekniskt stöd mån–fre kl. 9–16. Övriga tider kan du skicka ett meddelande till vår e-postadress helpten(at)helpten.fi. Vi kontaktar dig genast när vi fått meddelandet.

 

6. Hur kan jag använda Helpten-tjänsterna – behöver min dator nya system eller uppdateringar?

Nej. Du behöver bara en dator, webbläsare och en anslutning på ADSL-nivå för att använda Helpten. Du har tillgång till vår internettjänst när som helst (24 t/dygn) med ditt personliga och skyddade lösenord. Allt, bl.a. uppdateringar av kartor, sker automatiskt i vår tjänst, utan driftstopp eller systemuppdateringar av din egen dator.

 

7. Hur kan jag börja använda smarttelefonappen?

Mobilappen till Helpten-tjänsten kan laddas ner i iPhone-telefoner från AppStore, i Windows telefoner från Windows Store och i Android-telefoner och -pekplattor från GooglePlay. Du hittar appen med sökordet ”Helpten” och "Helpten Private". Appen fungerar med samma användarnamn och lösenord som internettjänsten.

 

KONTAKTA OSS:

Vänligen kontakta  kundtjänst på asiakaspalvelu (AT) abax.fi

-